Sunday, November 21, 2010

Kronologi tragedi 28 oktober 2010

Kronologi tragedi 28 oktober 2010..

Walaupun sudah beberapa minggu sudah berlalu…peristiwa yang satu ini tidak mungkin akan aku lupakan.. tragedi terbang„masuk longkang„bersembang ketika diatas motor.. seluar koyak„tudung hilang… semuanya boleh… heheh.. mana tidaknya..pada tarikh itu aku bersama shinbae(azura) terlibat dalam boleh dikatakan kemalangan..hehehe(woo!! Mcm tragis je bunyinya) tp itulah yg terjadi. Orait!! Aku nk recall kembali sblm dan slps kejadian..
Alkisahnya……….
Pada hari tersebut aku berpuasa..dan aku teringin sgt2 nak makan nasi kerabu yg dijual di mahallah Maryam yg sgt superb + sedap gler + malatop dan sbgnya.. mmg selama ini aku teringin nk mkn nasi kerabu tu sbb masa first time rasa aku terus angau dgn nasi kerabu tu..huhu..(bapak poyo)..haha.. jadi„ hasrat yang lama terpendam itu aku nyatakan kpd bae(panggilan manja zura yg aku bg)..heheheh.. sbnrnya dr hari sblm tu nk pegi„tp oleh kerana tak mahu nk melayan nafsu serakah yg nk mkn je pd ketika itu„aku pun tangguhkannya pd hari kejadian..huhu.. padahal pd hari tu.. awal2 lg aku dh pesan kt bae supaya reserve motor kat yen awal2„nnt x dpt..hehe..pd hari tu jugak..Suksis ada buat program solat hajat utk final exam.. jd nad ada pun berkata-
“tak payahlah beli nasi kerabu tu..dah gerenti kita dapat makan free mlm ni” kata nad dgn penuh tawaduk..wahaha..
Dgn riak yg poyo dan mengada-ngada„aku pun berkata “ tak kisah..aku nak jugak!! Wekk”
Belum sempat nad membalas kata2 ku.. aku terus memecut dan berkata.. “mana tahu lepas ni aku tak dpt nk makan nasi kerabu lg” kata ku dgn ayat yg bajet nak buat drama air mata..

Dan sesudah aku solat asar„nad mendapat arahan dan panggilan drpd jurulatih kita orang.. Encik Nazri a.k.a Ujang shogun yg meminta kami (nad„bae„bella n aku) utk turun ke multipurpose hall utk membantu megemop dan menyapu hall tu.. kami bersiap dan sblm tu kami semua merancang utk memakai t-shirt suksis warna hitam yg smart tu sama2.. barulah nmpak sweet kan?? Wihihi..
                                   aku dan azura(bae)-mangsa kejadian

Ketika di multipurpose hall…aku lihat agak ramai rkn2 skuad disitu..ada yg angkat2 barang„ yang online fb pun ada..hihi..aku pun mengambil tugas menyapu lantai..huhu.. setelah itu.. bae datang menghampiriku..
“ naj„ jom ar.. dh kul bape ni”
“sekarang ke??” boleh pulak aku Tanya lagi mcm tu..
Dan tanpa melewat-lewatkan lg masa yg makin menghampiri waktu berbuka.. kakiku bergerak meninggalkan hall itu.. tp tiba2 didalam hati..aku terasa teramat berat hati utk meninggalkan tpt itu..entah mengapa..aku pun tak tahu…

Ketika motor yg dinanti-nantikan sudah kami dpt„perjalanan pun dimulakan..
Mulutku tidak henti2 pesan pd bae-
“kau bawak motor ni baik2„aku tak grad lg” 3 kali aku pesan benda yg sama pd bae.. hihi..
Setelah nasi kerabu yg di idam-idamkan sudah pun dibeli(yen punya skali)kami pun mulakan perjalanan dan sebelum itu kami singgah kt mahallah Aminah utk pulangkan t-shirt ta’aruf kwn bae yg kami pinjam dulu… ketika itu jam menunjukkan 6.28 pm.. waktu berbuka hampir tiba.. bae dan Anis..(kwnnya) rancak berbual..aku hanya diam.. membiarkan 2 shbt itu bersembang..lama mereka tak berjumpa tu..hihi..
Setelah itu„kami berangkat pulang… ketika diatas motor.. kami sempat mencium t-shirt smart kami sbb anis tegur yg kitaorang pki baju baru ke??..sbb bau baru tu ada lg..hihi..(masa tu bru masuk simpang nusaibah)..dan ketika di tangga perempuan mahallah salahuddin..  bae ada bertanya sesuatu padaku..tp„aku hanya dgr dan tidak… dan aku dgr lg suara bae.. aku pu berkata-

“ko kata pe weh? Aku tak dengarlah”..

Dan sesudah itu…dan aku agak terkejut yg bae cuba menoleh padaku dan berkata sesuatu..pd masa itu aku langsung tak dgr apa2 sbb aku dh nmpk bae akn langgar divider tu..
Belum sempat nk kata apa2..aku sudah terasa yg diriku terbang bak superman…dan…

Tiba2 aku lihat aku sudah terduduk diatas rumput..dan dikelilingi oleh ramai org..(mana dtg org2 tu aku kurang pasti sbb masa kiteorg lalu tpt tu mmg tak ada org kecuali 1 brother yg turun tangga perempuan tu)..dan brother tulah satu2 nya saksi kejadian tu..(aku rasa).. thanks to Bro tu sbb tolong kitaorg..(aku ingt muka die..)stlh itu kami dihantar ke klinik UIA oleh sister yg drive viva yg kebetulan lalu.. (mekasih gak kt sis tu)..masa tu aku tak fikir benda lain dh kecuali MAti!!! Hah?? Mati?? Yup..sbb masa tu aku risau..byk darah keluar dr mulut aku..dan juga hidung aku akibat hentakan yg kuat..kepala pun pening2 masa tu..mmg visual ku kabur..

Nasi kerabu yg dibeli td„bertaburan di tepi jalan tu..sgt sedih!!setelah mendapat “rawatan” kt klinik..aku dibawa pulang ke mahallah..nurse tu kata aku tak apa2..Cuma lidah dan mulut cedera akibat hentakan yg kuat.. bdn sblh kiri mmg sakit..sbb jatuh sblh kiri..kepala x yah ckp…sakit!! Dan aku pulang ke mahallah setelah dijemput oleh Encik Nazri.. setiba di mahallah…kwn2 dtg menyambut(ceh... x leh blah)huhu... dan memapah aku dan bae ke bilik..kami direhatkan..kwn2 skuad yg tolong tukarkan pakaian„bg aku mkn..thanks to u all semua..may Allah bless u all..stlah solat maghrib(dlm keadaan baring)..aku terasa ada 1 kekuatan dlm diri aku..aku boleh bgn dan tgk Bae yg masa tu agk x berapa ok.bae luka2 kt tgn dan beberapa bhgian yg lain..… bergerak sana sini...smpi nk kemas bilik skali(tp dimarahi oleh kak husna)hehehe.....aku pergi kt compartment dia dan ckp kt dia aku ok..yg dia x yah risaukan aku..sbb masa aku jatuh tu aku ingat lg dia kata aku teruk sbb die nmpk darah banyak keluar kt mulut dan hidung aku...kemudian mak bae dtg utk membawanya pulang... setelah itu aku call my mum..

“mak..anim accident td..”boleh pulak kata mcm tu dgn coolnya..
“apa??accident?? kt mana?? Mcm mana leh accident??teruk tak?? Apa yg patah??” bertalu-talu soalan mak aku..
“td masa beli nasi kerabu utk berbuka..teruk gak lah..luka kt mulut..tak ad ape yg patah..”
“budak ni..kan mak dh pesan„jgn naik motor ke basikal ke..sbb tulah mak tak kasi„tak mau jd mcm ni..”ooppss!! mak ter emo disitu..
“mak x yah risau..anim ok je..”
 mak aku mmg melarang keras aku menaiki motor ataupun cuba2 nk bwk motor.. sbb ada beberapa kwnku kembali ke Rahmatullah krn accident motor..sbb tu mak sdkit 'emo'(hehehe) bila aku kata aku nk ambil lesen motor... huhuhu
masa tu ayah pulak x de kt rumah masa tu sbb die ada operasi..mak pesan jgn ckp dgn ayah lg..nnt my dad shock..wahaha.. mlm tu ayah jugak call dan dia nk dtg jugak mlm tu.. but aku  x kasi.. dh lewat mlm dh.. kwn2 skuad ada utk wat aku terhibur masa tu..heheh
Habis kwn2 skuad marah aku sbb boleh pulak aku nk bergerak-gerak sana-sini dlm keadaan mcm tu.. satu fakta ttg aku..aku mmg degil..dan aku tak suka melayan sakit aku..(degil kan??)mlm tu jugak..ramai kwn2 skuad dtg melawat aku..sgt terharu..siap ada yg suap aku mkn..aku jadi malu(thanx ummu) :p
                            aku bersama Ummu(yg suapkan aku mkn)huhu

Masa tu hanya lg beberapa hari je peperiksaan nk mula.. my first paper was BM kerjaya.. aku terus membina kekuatan utk study for paper tu..tp sakit menerjah..aku tahan dlm hati..Allah je tahu..nk mkn pun x de selera dan susah sbb cedera kt mulut dan lidah... mlm tu juga aku join kwn2 aku study utk bm.aku nk ambil semangat dr dorg utk study..sbb tu aku berkeras dgn kwn2 skuad (yg melarang aku ke blok wataniah) sbb aku nk study dgn kwn2 aku tu..masa tu sedih dan sebak terasa hati..aku tgk kwn2 aku dpt study dgn baik..Aku pada saat itu hanya dpt menahan kesakitan akibat kemalangan..agak hilang fokus masa tu sbb satu badan aku mmg sakit.. aku menangis dlm hati..(barulah tak siapa tahu..)heheh..kwn2 aku(aini,sue,kin,ika,syu,nurul) yg ada masa tu bg semangat..terasa semangat sikit diri aku ketika itu.. thanx korg!!

Setelah habis mentelaah..aku pun pulang ke bilik..ketika turun tangga dr blok wataniah..air mata yg ku tahan  mencurah-curah ke jatuh ke pipi.. sakit..itu je yg dpt aku ungkapkan..masuk bilik..dan aku nmpk senah..(alamak!! Kantoi aku nangis)..aku tak kisah dah.. aku ambil pijama aku pergi toilet dan terus menuju ke bilik kak na nk cari fiza..tp tiba2 aku masuk..aku x nmpk fiza..aku nmpk kak na..dan terkeluar sume rasa sakit..dan aku hanya mampu menangis… dan aku dibawa ke hospital selayang tepat 12.33am.. bae juga turut dibawa ke hospital...

Pada mlm tu juga terbukalah satu cerita yg ketika hari kejadian..aku sbnrnya termasuk dlm longkang..aku tak tahu..aku tahu pun dari fiza,aina dan kak na..bae cite kt dorg.. mungkin aku tak sedar masa tu..(mmg pun)..aku bagai tidak percaya..berkali-kali aku tnya mereka..” aku masuk longkang??”.posisi aku?? X yah cite ah..sbb lawak giler…hahah.. bro saksi utama tu yg bwk keluar aku dr longkang tu..hahah
Mlm tu…nad,bella,kak na,ummu,aina,fiza, senah and iman ikut skali g hospital.. Encik yg bwk.. 1 kereta lg iman yg bwk…kesian kt kwn2 aku masa tu..dorg dhlah exam esok harinya.. tak pasal2 terangkut skali..Allah je dpt balas jasa korg sume..hihi… lebih 4 jam kami sume tggu utk di rawat..aku masuk bilik doctor tu„tepat2 azan subuh..hospital tu busy skit hari tu sbb tragedy bas terbalik dr genting tu..doktor kata aku ok.. SYukur sgt masa tu.. dpt 2 hari mc..paper Bm kerjaya..x dpt nk amik…

Mmg lepas kejadian tu aku sedikit down…(dgn muka yg sedikit comot sbb luka kt pipi..mulut..nk mkn pun x lalu..)..aku pujuk diri aku..kumpul kekuatan utk stdy dan refresh balik Sciences of Hadith tu.. dlm2 sibuk study„aku teringat kata nad masa kt klinik hari tu..yg berbunyi„hehe-

“naj„ko jgnlah sedih2..ingat Tuhan..ada hikmah Dia bg sume ni..tahan ye..sakit2 ni smpi penghapus dosa2 kecil kita..ko sabar ye…mana tahu..die bg sume ni utk ko dpt 4 flat ke..sabar ye..”

Sesungguhnya..aku sgt tersentuh dgn kata2 mu itu wahai NAd..aku redha…~~.. fiza pulak siap bg aku ubat die yg mujarab utk sembuh luka..mmg cpt luka aku sembuh..thanx fiza..Alhamdulillah..berkat kesabaran dan doa2 dr sume org..tak smpi seminggu aku dh pulih..luka2 sume hilang..boleh berjalan dgn normal..gelak2..pergi buat exam..Syukur..

Apa2 pun terima kasih byk2 kt kak husna„nad„bella,kak na, aina, fiza, ummu,senah„farah,aziah„nik„nora„Diana„kak in„yatt„ kak ti„kak mira„adell„syu„pija„dilla„masyi„wana„shida„bulan„kak muna-yg tolong kita masa tu..yg melawat..yg suap kita mkn„yg picitkan tgn kita..heheheh

Kwn2 skuad brothers-iman,nije,(thanx coz tolong printkan assignment aku masa tu..ko dgn nad)..dan yg lain2..mekaseh byk2..huhu..

Kpd Encik Nazri juga_thank you Encik..krn bersusah payah bwk g klinik„hospital..tq encik!!mak..ayah..adik2„yg dtg setiap minggu lps kejadian..along„atok n grandma yg kt mekah.. terima kasih atas doa dan melayan kerenah si nakal ni..hihih
Dan juga kepada awk-my bestie... yg sentiasa mendoakan kita.. thnks awk ats kata2 semangat awk!! Syg awk!! My bestie 4ever!!!

No comments:

Post a Comment