Sunday, November 21, 2010

adik oh adik...

                                                      aku dan adikku- najah          

huhuh...kadang-kadang dlm hidup ni,,kita tak sedar yg ada lg insan yg patut kita sayangi selain ibu bapa..kwn2..or boyfren.. insan yg aku mksdkan adlh adik-beradik kita sendiri...huhuh..

ada org kata..dia tak boleh ngam dgn adik-beradik dia..hurm...kenapa??? cubalah korg renung2 kan apa sbb kalau korg tak boleh ngam...bg aku.. boleh je...cuba dulu baru tahu...tak cuba tak tahu.. aku ada 5 org adik-beradik..yg sulung..kakakku-along,,kedua-aku,,ketiga-adk perempuanku yg keempat dan bongsu adik lelakiku...
                                                         ini mereka!!!

sebenarnya kalau kita adalah seorang kakak atau abang..peranan kita sgtlah besar dan penting utk adik2 kita... baik perangai kita...baik tulah yg mereka ikut..kalau buruk..buruklah dorg ikut..tak percaya?? meh sini aku bg contoh.... sebelum tidur aku akan memastikan segala suis di ruang tamu tutup dan pintu sudah berkunci... pd suatu hari aku tidur awal...adik2 ku semua sibuk melayan rancangan kegemaran dorg smpi lewat mlm..jd setelah tamat cerita dorg tu,,dorg pun nk masuk tidur..tp adik lelaki aku yg ke 4 tu menjadi org yg terakhir masuk tidur sbb dia nk pastikan segala suis dh di tutup dan pintu dh kunci...aku perasan dia buat sume tu sbb masa tu aku terjaga dan nk pergi ke toilet.. aku perhatikan je apa dia buat.. lalu aku pun bertanya pdnya..
             "man buat apa tak tidur lg ni??"aku pura2 bertanya..
             " oh! man cabut semua suis dgn check pintu dh kunci ke belum..selalu angah yg buat,,tp hari ni angah tidur awal. jd, man pulaklah yg buat"..kata adikku yg ketika itu berumur 7 tahun..hehe



see!!! bdk2 mmg akn ikut setiap apa yg mereka perhatikan org yg selalu dgn mereka lakukan.. hurm,,apa salahnya kalau kita jdkan adik2 kita sbg bestfren kita..betul tak???aku dgn adik perempuan aku bolehlah jugak dikatakan bestfren....gaduh2 tu,,normal.. tak gaduh tak sah..tp yg gaduh2 tulah selalu rapat..huhu... beza umur aku dgn dia 5 tahun.. jauhkan jarak umur ktorg?? hurm,,tp itulah ktorg..ktorg ada hobi yg sama iaitu membaca novel..adk aku ni bkn setakat novel je..komik,,majalah..hish!! berlambak kt rumah aku ni..
kdg2 dia pau aku suruh belikan komik utk dia..(x guna betol!!)hahah...

perkara yg tak boleh blah yg selalu berlaku antara aku dgn dia..ktorg selalu bertikam lidah bila dia call aku..kdg2 dia rajin jgk nk call aku bila aku dh lama tak balik.. kdg2..aku yg paksa dia call aku..heheh..(senget btul aku ni)..kalau dia call tu aku tahu dah..mesti ada cerita Hot yg dia nk sampaikan kat aku..kdg2 boleh jd smpi gaduh.. bdk2 bilik aku selalu tegur yg aku ni garang sgt dgn adik aku..kata dorg kalau dorg adik aku dh lama dorg letak phone tu..adik aku tak pernah letak pun.,,hahah..

padahal korg tak tahu apa yg dia ckp kt aku..mana aku tak hangin!! ada satu mlm tu dia call aku..dia suruh aku balik minggu tu sbb nk ajak pergi Times Square..aku pun ckplah yg aku tak boleh balik sbb aku tgh final exam,,so don't disturb me!! aku ckp next week aku dh cti,,so,dun worry la darling!! dia boleh pulak kutuk aku,,,sape suruh aku cuti terus..dia nk aku balik je..bkn cuti..bengong!!! tak ke panas bila dia ckp mcm tu..huh!!

dgn nada yg bongkak dan sombong..aku pun ckp yg aku tak cuti lama 3 minggu,,tu pun lps tu aku kena pergi perlis sbb Suksis ada wat kursus etika..so,,aku pun tak ingin nk tgk muka dia lama2..hahah..dia pulak mungkin bengang dgn aku lantas berkata..

"huh!!apa?? dh masuk suksis pun kena pergi kursus etika??nmpk sgt kau ni tak beretika..tak de disiplin!!" semburan kata-katanya yg memarakkan api kemarahan aku..

ceh!!mmg sedap mulut kau berkata ye..jd berlaku pertelingkahan kecil smpikan bdk2 bilik aku tergelak mendengarnya..hish!!adik..adik..

walaupun mulutnya laser tak leh blah..dialah tpt aku bercerita...setiap minggu bila aku balik rumah..mesti ada je cerita yg kitorg kongsikan..kdg2 kami bersembang smpi pkl 2-3 pg..walaupun dia agak bengong kadg2...aku selalu minta pendapat dia...heheh..aku sbg kakak pun kdg2 manja dgn adik2 aku..hahah..

aku ingat lg masa dia kecik2 dulu,,dia mmg agak comel,,sampaikan ada org dtg nak suruh dia jd model iklan..tp,,ayah tak benarkan..ada juga orang nak ambil dia jd anak angkat..tp my parents tak kasi..kalaulah parents aku kasi..mungkin aku tak ada tempat nk bercerita..huhuhu..masa dia sekolah rendah dulu pun ramai kwn2 aku nk cop dia ni jd adik angkat dorg..aku ok je..x kisah pun..
                                                 inilah dia si mulut laser..hahah

dia mula rapat dgn aku bila semua kwn2 dia kt kawasan rumah aku ni tak nk kwn dgn dia(sbb apa??sbb dorg jealous dgn kecomelan dia)hahaha....jd dia terperuk je kat rumah dgn aku..umur dia masa tu 7 thn..aku pulak 12 thn..masa tu kitaorg selalu sibuk nk jd chef(nk masak walaupun tak tahu lg masa tu),beli barbie,,kereta control..mcm2 lg lah..start situlah kitaorg rapat...
hurm,,itulah dia cerita psl adik aku ni..si minah gila korea...tiap2 minggu pesan suruh cari cerita korea utk dia...hurm...skrg ni dia gila nk online facebook..masa aku taip entri ni..dia tgh tggu turn nk online..

apa2 pun Gemook(pgglan manja dia)...u're the best!!! kau belajarlah rajin2...kalau boleh jd lebih bagus dr aku..mmg kdg2 aku garang gila dgn kau..tp aku mmg garang pun..hahah...hidup ni perjalanannya pjg..isilah dgn perkara2 yg berfaedah dan yg baik...kau budak lg... sila dgr kata org2 yg lebih dewasa dr ko...faham?? hahah...kalau kau sedar kau tersasar dr jalan yg sepatutnya...balik ke pangkal jalan..hehehe...pesanan aku..jangan salah pilih kawan...tu je..ingat tu...

No comments:

Post a Comment