Friday, May 13, 2011

MaSaK aPa???!!

Skrg ni dh hampir 2 minggu aku cuti..~~ huuhu… boring tu boring gak.. boring masa x de sape2 kt rumah.. seperti yg aku katakan pd entri yg lps.. cuti kali ini..pekerjaan aku adalah sbg “bibik” di rumah..ahahah..
Mcm 2 kerja rumah aku buat… menyapu,,mengemop,,mengemas,,memasak,,memekak(hahaha..bila dh boring tahap gaban).. celik2 jer mata..tgk2 dulu..kerja apa yg harus dibereskan..huhuhu.. paling suka aku lakukan…adalah..memasak!!! I loike!! Eheheh..

Mmg hampir setiap hari aku memasak… mcm2 dah aku masak.. eheeheh… aku kena siapkan masak sblm adik2 aku balik sekolah..sbb balik2 je sekolah… mmg benda yg dorg cari adalah..makanan… almaklumlah..perut berlubang..perut aku?? 2x5 jer,,,ahahah..

Ok,,kali ni aku nak berkongsi sedikit resepi favourite adik2 aku..eh,,kira whole of my family mmg suka masakan ni,, boleh di katakan.. masakan ni mesti aku buat kalau aku cuti……. SPAGETTHI..  Spagetthi cara saya…huhuh

Ok… nak msk spagetthi…bahan2 yg diperlukan…. Semestinya  spagetthi,,eheheh,,, utk kuahnya..bawang besar 2 biji dicincang dadu, daging cincang, kentang,carrotdan sosej(dipotong dadu).. kobis,, sos tomato,,tomato puri, cili mesin,, garam dan gula..

Mula2 sekali,, panaskan minyak masak ke dlm periuk,,tak perlu byk… setelah panas,, masukkan bawang besar, tumis sehingga naik baunya..



lps dh naik bau tu..bawang pun dh "matang"..masukkan daging cincang pulak...biar smpi masak..



setelah itu..masukkan pula..masukkan pula cili kering yg di mesin..aku letak cili sbb family aku suka pds..aku sorg je cacat,, tak bape suka pedas,,bkn tak bape,,tp bila aku mkn pds,,nnt aku sakit perut..eheheh.. 

slps itu,,,masukkan tomato puri yg istemewa ini..yg menyedapkan lg spagetthi ni..hhuhuh..setelah itu,,masukkan air.. air aku letak lbh sbb aku suka ada byk kuah..ada kelainan sketkan??...  stlh itu..biarkan smpi mendidih..
utk menyedapkan lg...



masukkan garam dan gula,,secukup rasa... 

setelah itu masukkan,, kobis,, kentang,,carrot dan sosej..biarkan sehingga masak



masukkan juga sos tomato,,untuk menambahkan lg rasa tomato..huhuh...



setelah memastikan kuah spagetthi telah cukup rasa... maka.. telah siaplah kuah spagetthi kita..eh...saya ye..ahahah

jgn lupa...rebus spagetthi,, letak skit planta supaya spagethi tu lembut sket..eheheheh


sblm ianya kembang...
yg ni bila dh kembang or masak..huhuhu
toskan..dan siap sedia utk mkn!!!huhuh
apalagi..jomlah mkn!!!huhuhuhu

nyum2,,,sedapnya!!



itulah dia spagetthi cara saya,,huhuhu,,hampir setiap hari,,rutin aku sama jer,, dan akan berterusan sampai bulan puasa nanti.. 

oh ya!! memandangkan aku dah lama tak pergi bercuti,,mak suruh aku pilih nak pergi bercuti kat mana..tp dkt2 je lah sbb adik2 aku,,along,,terikat dgn kelas tambahan dan kerja..nk ke mana ye?? tgh berfikir lg nih.. 
yg tak bestnya..kemungkinan besar,, family aku nk pergi bercuti ke Sabah or Sarawak disember ni.. owh!! ok!! sentap..aku mungkin tak pergi sbb nnt ada kelas,, ataupun terikat dgn suksis!! waa!! nak nangis skrg ni.. wuu.... tak pelah,, dpt bercuti kt semenanjung pun jdlah.. ada masa nnt.. aku pergilah mana2 tpt yg aku suka..huhuhuhu

2 comments:

  1. huhuuhuh.....yummmmmy......cam na ek rasanya......wahai cik najha jgn lupa bwk ke uia k bukak sem nanti......heheheh....ni dah boley jadi calon isteri dah nih...............

    ReplyDelete
  2. ahahahah..dan2 jer ko kan??? rasanya,, mcm rasa dia lah~~lalalal

    ReplyDelete