Saturday, June 18, 2011

AYAH.... :)

Assalammualaikum!!!! wahahahahahaha.... hehehehe...huhuuhuhu... ok,, fine,,fine.. entri kali ini aku buat special sempena Hari Bapa...dan ia juga teristimewa utk Ayah saya.. En. Ayub bin Idris.. heheheh

setiap insan yg dilahirkan di dunia ini pasti mempunyai seorang lelaki dlm hidupnya yg sering kali digelar Ayah,, Daddy,, Papa,, Abah,, Abi,, Bapak..Lelaki ini pasti menjadi sgt2 istimewa dlm hidup seorg anak sbb dialah pelindung dan penjaga kita..huhuuhu.. begitu juga dgn seorg lelaki ini yg lama bertakhta di hatiku... hehehe..

Ayah saya!!!

Dilihat pada raut wajahnya yg agak garang,,mmg membuat ramai org agak takut dgnnya... begitu juga dgn anak2 nya..iaitu adik-beradik aku... sedikit sebyk ia membuat kami adik beradik agak takut dgn ayah sbb kdg2 ayah boleh jd seorg yg sgt garang(kalau kiteorg degil lah)... 

Dlm keluarga,, aku sering diejek oleh adik2 ku yg aku ni anak manja ayah,,,dan sering kali aku mendgr "ckp2 belakang" adik2 aku yg ayah selalu manjakan aku.. bagi aku..aku tak rasa begitu..ayah layan semua org sama aje eh..hehehehe..

Ayah..ayah...mmg byk buat org terkejut bila aku mula cerita ttgnya... kalo nak tahu...dirumah... kerja2 memasak ni..ayah yg buat... dia memasak bersama mak saya... sidai baju pun ayah boleh buat.. yg paling buat  aku admire kt ayah ni...dia pun pandai menjahit... bknlah jahit baju...jahit yg biasa jer...huhuu.. masa sekolah dulu ada kerja Kemahiran Hidup yg kena jahit buat skirt,,, ayah yg jahitkan skirt tu utk aku..hehhehehe..kantoi disini... tapi ayah sgt expert memasak..pagi td ayah buat popia basah kesukaan aku..huhuh

Ayah selalu buat aku terharu..(walaupun aku berlagak cool).. setiap apa yg aku minta kt ayah..ayah tak pernah tolak nak buat.. aku nak itu...nak ini... semuanya dia cuba usahakan agar aku senang hati.. ingat lagi masa kecik2 dulu..aku teringin sgt2 satu kasut ni.. aku minta kt mak,,tp mak tak nak belikan.. bila tgk riak muka aku jd sedih... ayah belikan kasut tu utk aku... huhuhuhuh.. 

Walaupun aku dh berusia 21 thn..tp ayah layan aku mcm...ehehehe...mcm seorg yg belum berumur 21 thn.. skrg ni pun..aku pergi kerja,,ayah yg hantar dan jemput.. kalau kedai tak buka lg...ayah akn tunggu smpi kwn aku smpi,,baru ayah balik... ada satu hari tu aku kena pergi kerja jln kaki...ayah mesti telefon,,tanya aku dh gerak atau belum...lps dia dah set timing aku smpi...dia akn call..tanya aku dh smpi ke blm... huhuhuh.. begitu jgak masa setiap minggu kt UIA... ayah yg akan jemput aku kalau ayah tak kerja...huhuhhu...mmg dr zaman sekolah...ayah yg akn hantar dan jemput aku....

Teringat lagi masa aku accident sem 2 yg lalu... aku call mak yg aku accident.. lps tu mak pesan jgn bgthu ayah lgi...nnt dia panic... aku pun ikutlah ckp mak..sbb masa tu ayah tgh operasi...tak nak bg dia panic.. Tibalah masa tgh mlm kejadian..ayah telefon.. kedengaran suara dia yg panic dan dia nak dtg ambil aku balik tgh2 mlm tu jgk... akhirnya..aku suruh ayah dtg keesokkan harinya.. dan tiba pd keesokkan harinya.. yg kebetulan masa tu aku dkt klinik... dlm bilik rawatan.. tiba2 pintu bilik rawatan itu dibuka yg mengejutkan aku dgn doktor yg bertugas,,kemudian muncul seorg lelaki dgn wajahnya yg agak gusar mencari-cari seseorg...dan org itu adlh ayah.. setelah dia melihat aku tersenyum,,memberi isyarat yg aku baik2 saja.. wajahnya bertukar riak wajah yg kelihatan lega... 

Pernah aku katakan pada ayah bahawa suatu hari nanti aku nak jadi Pegawai Polis,,, mcm ayah... tp... ayah menentang sekeras-kerasnya.. katanya... kalau boleh carilah pekerjaan yg lebih baik dari dia.. tp aku boleh agak yg ayah sbnrnya kurang yakin dgn aku.. dia masih menganggap yg aku ni masih kecil,,, manja... sehinggakan bila aku ambil keputusan utk join Suksis pun dia tidak begitu setuju...akhirnya ayah akur juga.. dia tahu aku boleh buat semua tu..sbb aku dh tunjukkan dulu yg aku mampu bertahan masa temuduga UPNM yg berlangsung selama seminggu itu... 

Aku tahu,,,segala yg dia larang,, yg dia suruh aku lakukan adlh yg terbaik utk aku... mmg aku akui...dr kecil ayah lebih memberi perhatian pada aku... walaupun dulu smpi skrg...dia adlh org yg paling sibuk... aku pun skrg ni dh besar,,, apa2 yg aku nak..mmg aku akn usaha sendiri... Emak yg sgt2 pentingkan hal itu.. cuma ayah saja yg suka layan kerenah kami adik-beradik... sgt2 terharu dibuatnya.. 

kpd anda2 semua... sayangi dan hargailah ayah kita... bagi anda yg sudah kehilangannya... doakan kesejahteraannya disana.. hanya doa yg jd penghubung antara kita yg hidup dgn yg tlh meninggal... 

kpd ayah saya(tiba2)... Ayah!!! Anim syg ayah!!! Terima kasih sbb  masakkan popia basah utk anim hari ni...sedap sgt...nak lagi boleh???ehehehehehe(gurau jer)... utk adik-beradik aku...jgnlah jealous dgn aku,,,sbb bg aku,,,ayah syg semua... tak ada beza....

P/S- lagu awan nano by Hafiz ni aku tujukan khas utk ayah..Selamat hari bapa- I LOVE U Ayah!!!!  LOL

No comments:

Post a Comment